Pilates

Pilates is een groepsles waarin specifieke oefeningen erop zijn gericht de Core Strength, de flexibiliteit en het lichaamsbewustzijn te versterken en vergroten. Pilates training is gebaseerd op de volgende principes: Centriciteit, Concentratie, Controle, Precisie, Ademhaling en vloeiende bewegingen. Centraal staat het Powerhouse. De spieren die het powerhouse vormen zijn: de dwarse buikspier (Transversus Abdominis), de dieper gelegen rugspieren (Multifidus), de bekkenbodemspier (Pelvic Floor) en het middenrif (Diafragma). Zij werken samen om het bekken en de wervelkolom te stabiliseren.

 

VOORDELEN

  • * De lichaamshouding wordt beter;
  • * De rompspieren (mn rug- en buikspieren) worden sterker;
  • * De wervelkolom wordt soepeler en sterker;
  • * De spierkracht en flexibiliteit nemen toe;
  • * U ontwikkelt lange, flexibele spieren (geen body-buildersuiterlijk, wel mooi gedefinieerde armen, benen en een strakkere buik);
  • * U heeft minder last van stress en vermoeidheid.

 

HOE ZIET EEN LES ERUIT?

1. Warming-up
Om de spieren warm en los te krijgen, starten we met een rustige warming-up.

2. Training
Vervolgens gaan we aan de slag met het trainen van de spieren. Vooral de rompspieren (buik-, rug-, schouders-, bekkenspieren) komen aan bod. We doen de oefeningen op een matje. Ook worden er soms kleine materialen bij gebruikt, zoals een oefenbal en/of dynaband.

3. Cooling-down
We sluiten de les af met rek-, strek- en ontspanningsoefeningen.

 

Event Timeslots (1)

Maandag
-
Harmke Hoogstede