Pilates

Pilates is een groepsles waarin specifieke oefeningen erop zijn gericht de core strength, de flexibiliteit en het lichaamsbewustzijn te versterken en vergroten. Pilates is gebaseerd op de volgende principes: Centriciteit, Concentratie, Controle, Precisie, Ademhaling en vloeiende bewegingen. Centraal staat het Powerhouse. De spieren die het powerhouse vormen zijn: de dwarse buikspier (Transversus Abdominis), de dieper gelegen rugspieren (Multifidus), de bekkenbodemspier (Pelvic Floor) en het middenrif (Diafragma). Zij werken samen om het bekken en de wervelkolom te stabiliseren.

De voordelen

  • De lichaamshouding wordt beter
  • De rompspieren (m.n. rug- en buikspieren) worden sterker
  • De wervelkolom wordt soepeler en sterker
  • De spierkracht en flexibiliteit nemen toe
  • Je ontwikkelt lange, flexibele spieren (geen body-buildersuiterlijk, wel mooi gedefinieerde armen, benen en een strakkere buik)
  • Je hebt minder last van stress en vermoeidheid

De opbouw van de les

1. Warming-up
Om de spieren warm en los te krijgen, starten we met een rustige warming-up.

2. Training
Vervolgens gaan we aan de slag met het trainen van de spieren. Vooral de rompspieren (buik-, rug-, schouders-, bekkenspieren) komen aan bod. We doen de oefeningen op een matje. Ook worden er soms kleine materialen bij gebruikt, zoals een oefenbal en/of dynaband.

3. Cooling-down
We sluiten de les af met rek-, strek- en ontspanningsoefeningen.

 

Event Timeslots (1)

Maandag
-
Harmke Hoogstede